Vitamin ABC - bemutatjuk a legfontosabb vitaminokat

A-vitamin, B-vitamin, C-vitamin, D-vitamin - mutatjuk, melyik mire jó.
Vitamin ABC - bemutatjuk a legfontosabb vitaminokat

A vitaminhiány számos egészségügyi problémát okozhat. Az embereknek szüksége van zsírban oldódó és vízben oldódó vitaminokra. Ahhoz, hogy a szervezetünk hozzájusson a megfelelő tápanyagokhoz, pótolnunk szükséges azokat, méghozzá táplálékok útján. Mutatjuk a 8 legfontosabb vitamint.

A-vitamin

Az A-vitamin egy zsírban oldódó vitamin. Ez a vitamin elengedhetetlen az egészséges látásához, azaz a szem egészségét támogatja meg. Az A-vitamin hiánya az éjszakai látást zavarja meg. A vitamin gazdag forrása a máj, a sárgarépa, a brokkoli, a sárgadinnye, a sárgabarack és a tojás.

B1-vitamin

A B1- vitamin másik neve, a tiamin. Ez a vitamin azoknak az enzimeknek a termelődését segíti elő, amelyek a vércukorszintet szabályozzák. Hiánya az úgynevezett beriberi betegség kialakulását okozza. Nagy mennyiségben tartalmazza ezt a vitamint a barna rizs, a teljes kiőrlésű rozs, a burgonya, a narancs és a máj.

B3-vitamin

A B3-vitamin, vagy más néven, niacin egy vízben oldódó vitamin. Niacinra a sejtek növekedéséhez és megfelelő működéséhez van szükség. Hiánya a pellagra nevű betegséget okozza, amely különféle tünetekkel jár együtt, mint például hasmenés vagy bőrelváltozások.

B12-vitamin

A B12-vitamin szintén egy vízben oldódó vitamin. Ez a vitamin elengedhetetlen az idegrendszer egészséges működéséhez. Alacsony szintje neurológiai problémákat és vérszegénységet okozhat. A B12-vitamin természetes forrásai: hal, kagyló, baromfi, tojás, tej.

C-vitamin

A C-vitamint aszkorbinsavnak is nevezzük. Ez a vízben oldódó vitamin aktívan hozzájárul a kollagén termeléshez, a sebgyógyuláshoz és a csontképződéshez. Ez a vitamin erősíti az ereket, támogatja az immunrendszert. A C-vitamin egy kitűnő antioxidáns is, amely elősegíti a vas felszívódását. Hiánya a következő betegségeket okozza: skorbut, fogak elvesztése, ínyvérzés, nem megfelelő sebgyógyulás. A zöldségek és a gyümölcsök zöme gazdag forrása ennek a vitaminnak.

D-vitamin

A D-vitamin zsírban oldódóik. Elsősorban a csont egészséges mineralizációját biztosítja, de erre a vitaminra van szükségünk, hogy az immunrendszerünk megfelelően működjön. A kutatások azt bizonyítják, hogy ennek a vitaminnak a hiánya jelentősen hozzájárul az autoimmun betegségek kialakulásához. Napfény hatására is termelődik ez a vitamin a szervezetünkben, de nagy mennyiségben tartalmazzák még a halak, a tojás, a marhamáj és a gomba is.

E-vitamin

Az E-vitamin, egy szintén zsírban oldódó vitamin. Antioxidáns hatása segít az oxidatív stressz megelőzésében, illetve csökkenti a szervezetben a gyulladást, ami azért is fontos, mert a gyulladás gyakran az előszobája a különféle krónikus betegségeknek. Újszülötteknél vérszegénységet okoz a hiánya. E-vitaminban bővelkedik a kivi, a mandula, a tojás, a diófélék, a leveles zöldségek és a növényi olajok.

K-vitamin

Ez a vitamin is zsírban oldódóik, a véralvadáshoz van erre a vitaminra szükségünk. Hiánya vérzékenységet okozhat. Nagy mennyiségben a zöld leveles zöldségek tartalmaznak K-vitamint.

Kapcsolódó cikkek

Elnézést, mit is mondott? Van megoldás a nagyothallás ellen!

Elnézést, mit is mondott? Van megoldás a nagyothallás ellen!

Ha a hallásunk romlik, akkor az egészségünk és a szociális életünk is, de szerencsére van segítség.

4 táplálékkal az Alzheimer-kórral szemben - az Alzheimer-kórnak csökken az esélye, ha egészségesen táplálkozunk.

Alzheimer-kór, demencia, memóriaromlás - milyen ételek fogyasztásával tudjuk megelőzni

Az Alzheimer-kór nem csak az idősebb személyek betegsége. Az egészséges táplálkozással azonban jelentősen csökkenthetjük ennek a betegségnek az esélyét.